fredag 9 september 2016

SKORPED LEVERERAR...




Tjo flöjt!! 

Det tål att upprepas! Skorped ligger då ALLTID på topp :-) Igår var det svampinformation på Biblioteket och där var det rekord i antal deltagare. Vi var hela 30 stycken som ville lära oss mera om svamp! Hon som höll i det hela sa att det bäst uppslutning i Skorped. BRA!! 

Det här är giftsvampar. Håller man sig undan från helvita svampar med vita skivor och bruna svampar med bruna skivor då har man tagit bort de mest gifta svamparna...
Uppvisning av olika svampar. Hon berömde bland annat sandsoppen som hon sa va en riktig delikatess. Den ska jag ut och leta!
Igår älgade jag iväg och plockade några svampar att ha med på träffen. Roligt att få dom identifierade. Har ju sån lust att börja plocka annat än kantarell och Karl-johan. 
En hel klase med svamp. Dessa tog jag dock inte med.  

I alla fall så hade jag tre sorters svampar med mig och svampledaren (vet inte vad hon hette) hade inga svårigheter att säga vad jag hade i korgen = Skäggriska, Pepparriska och skogsriska. Tre riskor som också kallas "Finska Riskor" Fullt ätbara fast det är få som plockar dom i Sverige. De har skarp smak och måste avkokas innan anrättning. Lät för krångligt för mig så dom åkte på kasen då jag kom hem :-))))) Fast Svampkvinnan sa att dom var jättegoda att göra "risksallad" av. Kanske provar jag det nån gång sen....

Nä hörrni! Vilket jämarns stärm det ha blivit om svamp på senaste tiden. Nu lovar jag att inte ha ett endaste svampinlägg på flera dagar. Nu ska ni få höra vad jag ska göra idag = Jag ska iväg till stan och gå på SYSTEMBOLAGET! Det lät väl uppfriskande mot allt svampsurr?? Det ska firas en 50-åring i morgon och det gör man väl bäst med champagne!! 

Bildresultat för champagne
/Höres


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar