torsdag 1 september 2016

Äppelsaft i saftmaja

Kuckeliku!
Tyck det är så hemskt att varje år se alla äpplen bara förfaras....Finns ju inget riktigt gott att göra av äpplena. Man kan ju tyvärr inte äta äpplepaj varje dag! I alla fall så gjorde jag ytterligare ett tappert försök igår till att koka äppelsaft i saftmajan. Testar olika recept varje år för att hitta det optimala :-)

Så i år har jag provat att koka äpplena bara som dom är med socker i saftmajan. Minns att då jag blandade citron med så blev det beskt. Nu kokade jag saften klar och blandade sedan ner saften av två citroner innan jag tappade upp på flaskor. Äppelsaft har ju en tendens att bli både sötaktigt och smaklös på nåt vis. Hoppas den blev ordentligt upphottad med lite citronsmak. Tror att denna dryck blir perfekt som måltidsdricka!

Äppelsaft med citronsmak i saftmaja:

ca 10 liter äpplen (vet ej hur mycket....jag bara gjorde så majan blev full)
Socker efter behag (kolla mått i Vår kokbok om ni är osäkra)
2 st citroner (också efter behag, ta mer eller mindre, bara att testa sig fram)

Skölj och skär äpplena i små bitar. Varva äpplen och socker i saftmajan tills den är full. Låt sedan koka ca en timme. Låt saften svalna i saftmajan och lyft bort överdelen. Pressa ner saften av två citroner och rör om. Jag skivade även upp citronerna sen och la ner det i saften en stund. Håva in citronskalet och häll upp saften i flaskor.

Njut med massor av is!! 


2 kommentarer:

  1. Bjuder du på några äpplen? Mitt träd gav som vanligt INGENTING 😬

    SvaraRadera
  2. Katrin! Bara att komma förbi och "palla" när du vill. Bra om nån vill ta lite. Satt faktiskt å funderade om man skulle kunna göra nåt GOTT av äpplen och Jelzin :-)))))

    SvaraRadera