måndag 11 juli 2016

Baka en KLADDKAKA!

Tjo flöjt!

Alltså, Kladdkaka är bland det godaste som finns! Att den dessutom är lätt som en plätt att baka och går att variera i oändlighet gör ju att kladdkakan slår det mesta. 

Jag har ett suveränt recept på en jättegod kladdkaka som jag alltid gör nu mera. Så enkel att man med fördel låter barnen fixa hela baket själva medans man själv ligger i soffan och bara väntar på fikat. Smart va? Till mitt recept behövs inte ens en skål. Man blandar ihop allt direkt i kastrullen.
Bildresultat för kladdkaka lantislygdman
Nova har bakat en kladdkaka och är i full färd att dekorera 

Här kommer mitt bästa recept på KLADDKAKA

150 g smält smör
3 dl socker 
1 dl kakao
2 st ägg
1 msk vaniljsocker
2 dl mjöl 

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt sedan socker, ägg, mjöl, kakao, vaniljsocker och blanda ihop till en smet. Häll i smörad form med avtagbar kant. 

Grädda i 175 grader i 8-20 minuter beroende på hur kladdig du vill ha din kladdkaka. Man ska absolut inte övergrädda, hellre för kladdig än för torr! Sikta ev över florsocker...KLART! Denna kladdkaka går rasande snabbt att göra, man hinner typ göra den under tiden kaffet kokar. 

Servera med färska bär och vispad grädde. 

Så roligt för barnen att få baka och dekorera alldeles på egen hand. 

Vill ni hitta ännu fler recept? På MyTaste finns hur många som helst! Klicka på KLADDKAKA så kommer ni till hundratals goda kladdkakor ;-)

Bildresultat för kladdkaka lantislygdman













Om man dubblar receptet och gräddar i snoddasform kan man göra goda kladdkakerutor istället. Kom bara ihåg att ha bakplåtspapper i formen, och här kan man inte ha allt för kladdig kaka, då blir den svår att skära. 

Tror jag tar och bakar en kladdkaka till och jag stoppar i frysen, kan va gott att hitta framöver..

/Tjingeling 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar