onsdag 30 december 2015

Champagneprovning ;-)

Tjo och tjim!

Nyår närmar sig med stormsteg och enligt tradition ska den i år firas lite längre bort i byn. Trevligt!! Och jag har hört från säkra källor att det vankas Champagneprovning! Sagt och gjort, jag har beställt på ett superdupergott bubbel som absolut säkert kommer att ta hem höga poäng av alla finsmakare..
Tasting champagne
Vet ni egentligen vad som menas med Champagne? Det visste då inte jag ;-) Så jag gick en liten snabbkurs på Google, och nu vet jag att för att få kallas Champagne måste vinet komma från från ett visst distrikt, Champagne, i Frankrike. Sedan skapas bubblorna i flaskan genom en tidskrävande och komplicerad metod. Dom fina bubblorna uppkommer genom en andra jäsning.
Bildresultat för champagne
Champagne är alltså från början ett stilla vin som hälls upp i den slutliga flaskan tillsammans med socker och jästkultur. Långsamt uppstår då bubblor och smak i flaskan. Sedan ligger Champagnen på jäsning en viss tid, En mycket dyr och kunskapskrävande process. Flaskorna jäser klart på några veckor och sedan lagras dom i lugn och ro i en vinkällare, i minst 15 månader för en standardchampagne och minst tre år för en årgångschampagne. Ju längre lagring, desto bättre och finare Champagne.

Krav för att klara Champagne-provet:
 
  • Måste komma från Champagneregionen i Frankrike.
  • Måste framställas med Méthode Traditionelle.
  • Måste göras på Chardonnay-druvor.
Ett vanligt mousserande vin då? Jo, det kolsyras med kolsyra :-) 

Å herrege vilket surr! Vört man känn nån skillnad på olika bubblor?? Rapen bli nog lik än vilka bubblor man slurpa i sig :-)))) 

Det är knappast en sån här Champagne jag ska bidra med i alla fall

Puss å kram/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar