tisdag 17 november 2015

KNÄCK-KLUBBOR

Tjo ho,

Jag antar att ni också gillar godis? Det gör väl alla....Här kommer receptet så ni kan göra egna knäck-klubbor. Julen närmar sig med stormsteg och då passar det bra att tjuvstarta med nåt gott.

Knäck-klubbor

ca 25 st

2 dl grädde
2 dl socker
2 dl sirap
Häll ner hela rasket i en tjockbottnad kastrull. Koka som tusan tills ni tycker att smeten är klar. Jag använde termometer och kokade till 130 grader.

Medan knäcken kokar har ni gott om tid att förbereda strutarna. Klipp ut lämpliga bitar av smörpapper (ca 6x8cm) 25 stycken. Lurva ihop dom till strutar och tejpa så struten håller formen. Ställ dom två och två i snapsglas. Ja, här gäller det att ni gillar snaps så mycket att ni har 12 stycken glas.... Skär av grillpinnar på mitten, lika många som ni behöver.
Klart för att hälla i knäcksmeten

Sleva ner den färdiga knäcksmeten i formarna och låt stelna en stund innan ni trycker dit en pinne i varje strut. Ställ kallt.  KLART.
Hade gjort för lite formar så det blev några vanliga knäckar också,

Gillar ni att pyssla går det att dekorera strutarna med juliga klistermärken osv. Och nu, det bästa av allt. Knäck-klubbor är så himla gött,  så innan det hunnit bli första advent har ni redan ätit upp en sån här laddning :-)
Hittade min egengjorda glögg sen ifjol, konstigt att den inte blev uppdrucken. Hoppas den har stått till sig och blivit riktigt god....för nu minns jag att det var därför den blev "över" Glöggen var helt enkelt för NÅK för å drickas. 
Idag ska jag göra en laddning till med knäck-klubbor. 4-5 ska ju ha försäljning den 28/11, då ska jag bidra med lite klubbor. 

/Over and out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar