lördag 25 juli 2015

VÅRRULLAR

Morning...

Nu jämarns har jag gjort nåt jag aldrig provat förut. Jag och Oscar har gjort vårrullar. JÄTTEKUL! Fast lite svårt såklart. Fattar inte att Thailändskorna bara tar 10 kronor styck för dessa godsaker i Åsele. Hade jag sålt dom hade rullarna måste kostat minst 100 kr/st för att det skulle bli nån vinst!

Här kommer RECEPTET på vegetariska vårrullar: 

Ett paket glasnudlar
2 rivna morötter
1/4 tunt strimlad vitkål
1-2 tsk fisksås
salt och svartpeppar

äggvita till pensling
filodeg
frityrolja

"Ett gott humör och tålamod" 

Blötlägg glasnudlarna i varmt vatten. Låt stå, Strimla vitkål och riv morötterna tunt. Woka dom mjuka i en panna. Tillsätt nudlarna och krydda med salt, svartpeppar och fisksås.

Vitkål och morötter steks mjuka

"Lurva in" 2 msk fyllning i ett filodegsark. Vi klippte lämplig storlek på arken. Limma ihop med äggvita.
Vi lade rullarna på blöta handdukar i väntan på nästa steg. Fritera vårrullarna i olja ca 180 grader i 5-6 minuter. Låt torka på hushållspapper.
Ganska snabbt insåg vi att det här va för liten gryta....Så det blev till å rusta fram en större. Då gick det bra att fritera 4 st åt gången. 

Oscar va en riktig hejare på att vika Vårrullar!
Resultatet blev helt godkänt för att vara första gången. Vårrullarna var skapliga i smaken och med Sweet chilisås blev dom jättegoda! Synd bara att det blev så få och tog sån lång tid.....fast man blir väl bättre och bättre ju fler gånger man gör dom?? 20 ynka vårrullar. Dom ska vi äta med andakt. Blir nog suveränt som drinktilltugg!!
Blev det lite vårrullar så blev det desto mera "spill" Helvett vad jag förstörde många filodegsark. Hö, hö, hö! Till nästa gång ska jag köpa arken på en Thaiaffär. Tror dom har bättre grejer :-))) 

Kanske slinker det ner några vårrullar redan ikväll

Over and out
from 
Vårrullekungarna!! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar