onsdag 29 juli 2015

Huggorm = Nej tack!!

Hej hopp!

Vilken trevlig dag och kväll det blev igår. Nova hade tur och fick följa med Engla till Paradisbadet och jag å Oscar cyklade iväg till Mosjö och hälsade på morsan. KUL!! Jättelänge sedan vi var dit. Det blev en lång "sittning" som räckte från två på eftermiddan till åtta på kvällen.


Många skratt och tokheter blev det.....men även skräck och rädsla!! En äcklig HUGGORM kunde ha förintat hela familjen. Ja, den kan ha ätit upp oss allihop!....Höll nästan på att kliva rakt på ormjäveln när vi inspekterade morsans trädgård. Tvi vale. Jag gillar absolut inte ormar. Å förresten, det va inte bara jag som blev rädd. En syster sprang nästan en kilometer bort när ormen upptäcktes?

Huggorm Vipera berus Värsnäs 120226 2 350x262 Årets första huggorm
Riktigt snuskiga! Jag rakt huskes när jag ser en orm på bild....tänk att en del har ormar som husdjur?

Ni vet väl att huggormen är fridlyst i Sverige? Men, finns undantag. Man får döda ormen om man absolut inte kan flytta på den. 

Detta har jag kopierat från Naturvårdsverkets hemsida:
"Alla sorters ormar är fridlysta i Sverige. Det innebär att det är förbjudet att döda, skada eller fånga ormar och deras ägg och ungar.

Undantag för orm på tomten

Undantaget är om du hittar en huggorm på din tomt. Då får du fånga in och flytta den. Endast om detta inte är möjligt, och ingen annan lösning finns, får du döda huggormen.

Man kan till och med bli bötfälld för ormmord! Tack vare face book. En kvinna la ut en död orm på sin fb-sida och blev polisanmäld av någon som tyckte det var olämpligt:


Dödade huggorm – bötfälls

Publicerad 22 september 2012

NYHETER. En kvinna dödade en huggorm i somras och måste nu betala 2500 kronor i böter.
Och hur kunde det bli ett polisärende?
På grund av face book.

Vilken tur att vi gick in och åt tacos istället för att bry oss om ormen då! Och sen blev det både kladdkaka och jordgubbar till efterrätt. TACK för allt gott!!!
Bakgrundsbild Läckra jordgubbarBakgrundsbild Läckra jordgubbar


Och nu säger jag tack för mig =  Nu ska jag försöka vara så TYST som möjligt. Tror nämligen att jag har fått en släng av stämbandsinflammation!

/Puss å kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar