lördag 13 december 2014

Pepparkakshus

Tjo ho!

Nu är mitt årliga pepparkakshus klart! Prisa gud för den schyssta spritsen jag köpte på Panduro. Fast det gick såklart åt en hel del svordomar och könsord också för den delen innan huset va färdigt.
Dekorera innan ihopsättning är ett bra tips!

Nova var på hugget! Hon dekorerade pepparkakshjärtan
I år limmade jag ihop eländet med limpistol. Vilken fröjd mot att använda socker. Sockret färgar ju kristyren brun på en gång. När huset inte ska ätas kan man använda vad som helst att limma med....
Dekorerat och klart! Använd sprits till dekoren och pincett för att sätta pyntet på plats. Pillergöra som heter duga, men, oj vad KUL det är :-) När ni gör kristyr till pepparkakshus, vispa som tusan länge och väl. Tillsätt lite ättikssprit på slutet. Kristyren ska vara ganska hård. Träna lite på en kartongbit innan ni går lös på huset...
Taket glaserade jag helt med rosa kristyr som sedan pyntades med pepparkakshjärtan och vit kristyr. Jag längtar redan till nästa jul och ett nytt husbygge! 

Nä, bäst att se hur det går för pojken. Han håller just på att fixa till en smarrig skagenröra som ska mumsas ikväll efter luciafirandet i Baptistkyrkan. Hellsprättn, va GÖTT det ska bli!! 

Ps. Luciafirandet är kl 19.00. 

PUSS Å KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar