onsdag 19 november 2014

Västerbottenostgratinerad lax!

Hej hopp!

I helgen gjorde jag för mumsig lax! Eftersom jag är lite kräsen på kött ibland så fixade jag lax te mej själv medan resterande familj fick käka fylld lövbiff.  Lövbiffen var förövrigt på extrapris på Konsum förra veckan. Man har liksom helgs-menyn efter affärens erbjudande. Enkelt och bra. Här kommer recept på laxen, som förövrigt var billig förrförra veckan.....ha, ha, ha!

Gratinerad lax i ugn:

4 st laxfiléer 
2 dl cremefraiche
1-2 tsk sambal oelek
1 dl fetaost tärningar
1 dl riven västerbottenost 
Salt och peppar

Skär ett snitt i varje laxfilé och lägg dom i en ugnsform. Salta lite. Blanda creme fraiche, sambal oelek , västerbottenost och fyra pepparsorter, Grovsmula ner fetaosten i blandningen. Fördela röran i fördjupningarna på laxen och ovanpå. Skjuts in i ugnen på ca 200 grader. När laxen är klar får ni själva räkna ut :-) :-) 
Resultatet blev jättegott!! Den här laxen ska jag göra fler gånger. Servera med hasselbackspotatis och sallad.....åsså vitt vin till såklart. 
Mitt knep när jag gör hasselbackspotatis: Ha en tändare som stopp för att inte skära igenom hela potäten :-))))
Nova beställde på kokt potatis till sin fyllda lövbiff. 

Och den här veckan bara så ni vet......så är det extrapris på kycklingfiléer. Så det får väl bli hela byns maträtt till helgen då! 

Nu ska jag fortsätta gruva mig för om jag ska ringa ett samtal eller inte!!!

Önska mig lycka till ;-) /Puss



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar