måndag 13 oktober 2014

Godaste thaisoppan!!

Hello,

Tusan, vilken djävulskt GOD thailändsk kycklingsoppa jag gjorde här om dagen. Den ska jag absolut göra fler gånger....Eftersom jag alltid hittar på mina recept eftersom finns det inga exakta mått, men här kommer ett ungefärligt recept:

2 st kycklingfiléer
1-2 st morötter
1-2 st röda paprikor
1 gul lök
1 burk kokosmjölk
1 buljongtärning
5 dl vatten
2-3 dl grädde eller mjölk (efter behag...)
1 tsk sambal oelek
2 st portionsnystan äggnudlar
Rivet skal av en lime
Salt, peppar, chili, curry, kött å grillkrydda.

*Strimla kycklingen i smala strimlor, hacka löken. Stek i gjutjärnsgryta och krydda med salt, peppar, chilipulver, curry och kött å grill. (Jag tog rätt mycket curry och chili. gott)....Riv sedan ner lite skal av en lime i grytan.

*Häll på 5dl vatten, kokosmjölken plus buljongtärning och sambal oelek. Låt koka upp. Under tiden strimla morötterna med osthyvel och strimla paprikan. Lägg ner i soppan och låt koka en liten stund tills grönsakerna/kycklingen känns klar. Häll i 2-3 dl mjölk/grädde. Koka upp och släng i två nystan äggnudlar, koka några minuter = KLART!!
Riktigt jättegod soppa! Det blev i princip slagsmål mellan mej och Oscar om vem som skulle få äta upp resterna av soppan dagen efter.....en match som jag förövrigt VANN :-))))

Idag har jag ledigt efter jobbarhelgen, och då passar det utmärkt att fara på utvecklingssamtal med Oscar.

/Over and out


1 kommentar:

  1. Done! Kul, då ska jag försöka lägga ut mera goda recept :-)

    SvaraRadera